Författare:
• 2009-11-15 12.11

Enligt en artikel här om året i Ny Teknik finns ett nytt forskningsområde där man klassificerar maten i fråga om struktur. Enligt denna forskning så finns det tre huvudkategorier där födoämnen stoppas in och dessa är:

Skum Ett skum kan t.ex. vara stelnat som maräng eller skogaholmslimpa.
Gel Gel finns i många olika sammanhang, spagetti eller ost är exempel på geler i köket.
Emulsion En emulsion är ett speciellt ämne, det består av fetter som blandats med vatten i någon mån. Eftersom fett inte löser sig i vatten är det en blandningsprodukt. Exempel är margarinet på smörgåsen som väl är den vanligaste förekommande emulsionen i köket. Även smör är en emulsion men vatteninnehållet är lägre.

Hur många fler varianter kan du hitta i köket hemma?

Författare:
• 2009-11-08 01.11

I denna artikel tittar vi på hur man justerar exponeringen på en vanlig digitalkamera och vilka parametrar som påverkar exponeringen när man arbetar exempelvis i manuellt läge med kameran. I automatiskt läge sköter kameran oftast dessa tre parametrar helt själv men det är inte alltid man uppnår bästa resultat då.

En korrekt exponering innebär att:

Rätt mängd ljus från bländaren träffar en sensorplatta med en viss känslighet under rätt tid. Det finns alltså tre stycken parametrar som påverkar en exponering av en bild och vi skall titta närmare på dessa tre och se vad de gör för oss.

Läs mer…

Författare:
• 2009-11-08 01.11

Fotografera något du använder i vardagen i speciellt ljus eller en annorlunda vinkel. Eller gör en listig fotogåta — kan någon gissa vad det är?

Ta fram makrot om du vill, använd zoom-telet eller vidvinkeln, allt är tillåtet i denna utmaning bara det är ett vardagsföremål.

Författare:
• 2009-10-31 10.10
Uppdatering:Mer gatufotografi, ut och plåta nu det behövs verkligen mer bilder tycker jag!

Denna vecka skall vi fotografera från gatan. Gatufotografi handlar ofta om att fånga det som sker just nu. Det kan gärna vara politiskt men också porträttlikt eller handla om arkitektur eller vad som helst egentligen.

Hunger strike by you.

Hungerstrejk i centrala Stockholm -- Iranier kämpar mot förtrycket i ett fångläger som lider under irakiskt förtryck.

Ladies outside Grand by you.

Två damer utanför biograf Grand

Författare:
• 2009-10-25 23.10

Denna tiden på året kanske det känns trist att ta fram kameran. Nu börjar det bli sämre med ljustimmar på ett mycket markant sätt. Snart är vi inne i den tid på året då det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem igen.

Där i mellan skulle man ju vilja använda kameran lite men det är rätt trist att fotografera när ljuset är dåligt, fotografering handlar ju om att just fånga ljuset och det är dessutom kallt och eländigt att vara ute.

Så här kommer mina bästa tips för att hålla igång fotograferandet även om hösten och vinterns mörker och rusk gör att utomhusfotot inte är riktigt vad man skulle önska.

Nattbilder

Streetrace in the night

En natt i Bangkok. Handhållet från gatan. Nikon D70 och Nikkor 18-70.

Naturligtvis är det också läge för fina nattbilder, det skall inte förglömmas och inne i stan är det ju aldrig helt mörkt. En bra position, ett stativ och lite tålamod kan ge en ganska bra bilder. Vill man i stället köra handhållet får man kanske bumpa upp sin ISO-inställning lite. De flesta kameror idag presterar godkänt vid ISO 800 och i svartvitt säkert också ISO 1600 (det är ju mest färgbruset som irriterar och det slipper man ju då).

Kamerainställningar för bra nattbilder handlar till stor del om man använder stativ eller inte. Kör man med stativ tycker jag man gärna kan köra bländare 8-11 och kamerans minst brusiga ISO, oftast ISO 200 eller lägre. Det ger fina bilder även i färg och man kan också utnyttja att olika stadsbelysningar har olika vitbalanser och därmed göra spännande bilder.

Handhållet om man inte har råd med riktigt snabba objektiv dvs objektiv som klarar stora bländaröppningar minst f / 2.8 eller kanske ännu bättre f / 1.2 men det kräver också en rätt stor plånbok. Det enda riktigt billiga lågljusobjektivet jag känner till är 50/1.8 som kostar ca 800-1200 Kr beroende på kamera. Det objektivet är dock otroligt användbart. Nästa är att man kanske måste lämna det där hemtama läget med lågt ISO-tal för att få bra brusprestanda och ge sig hän åt högre inställningar; var inte rädd för att experimentera här eftersom det är väldigt olika i olika situationer hur kameran beter sig på högre ISO-inställningar.

Allén

Handhållen bild svartvitt i ISO 1600. Visst korn pga ISO-talet men man klarar sig undan med mer när det är svartvitt.

Läs mer…

Författare:
• 2009-10-18 23.10
Gråskiva med tre fält. På baksidan finns en reflektor i silver.

Figur 1: Kombinerad 3-fälts gråskiva med reflektor

Gråkortet är en vital del av fotoutrustningen för den digitala fotografen. Det används dels för att neutralisera färgstick i bilden som kommer sig av felaktig vitbalans men också för att kontrollera och justera kamerans exponering.

Hur detta går till är något som vi skall titta närmare på här i denna artikel. Vi har fått frågor på mail om detta så det är ett kärt ämne har vi förstått.

Vi kommer egentligen inte gå in mer än nödvändigt på teorin bakom varför man valt att sätta exponeringspunkten till 18% grått men det har att göra med hur en kaukasiskt mans ansikte exponeras när man fotograferar porträtt i svartvitt. Inte så relevant idag och det gör också att när man fotograferar människor som är mörkare i hyn måste man tänka på detta så att man exponerar korrekt.

Innan du läser denna artikel rekommenderar vi att du har läst artiklarna om vitbalans och den om hur kamerans histogram fungerar.

Läs mer…

Författare:
• 2009-10-18 20.10

En modellrelease är ett kontrakt som upprättas mellan fotograf och modell när man skapar bilder. Det som är bra med detta är att det råder ingen tveksamhet i efterhand om hur bilderna får användas.

Detta är ett krav för bilder som används i kommersiella reklamsammanhang. Det är även bra i de fall man har fotograferat mer vågade bilder så att det aldrig råder någon tveksamhet över hur bilderna får användas.

Dessutom har modellen och fotografen varandras adresser om de behöver komma i kontakt med varandra av någon anledning.

Författare:
• 2009-10-06 19.10

Jag måste erkänna att när det började komma rapporter om att Leica släppt en digital fullformatskamera som precis exakt ser ut som en klassisk Leica, då började det rycka lite lätt i den där “vill ha”-tarmen. Leica-märket är för mig, som för de flesta fotointresserade, förknippat med klassisk bildjournalistik och gatufoto och fotografer som Henri Cartier-Bresson, Robert Capa och Nic Ut (känd för krigsbilden av den springande, nakna vietnamesiska flickan, som skadats av napalm). Det är kamerornas Rolls-Royce, med en aura och en tradition.

Jag tror att många med mig lekt med tanken, för att sen avfärda den ganska snabbt. Själv har jag väl egentligen aldrig riktigt förstått vad det är som gör en Leica så speciell och som skulle göra den värd det pris den kostar. Nya M9-huset kostar faktiskt 62.499:- på Japanphoto i skrivande stund. För det priset kan man köpa två stycken Canon 5d mark II…

Där hade det nog stannat för mig, om det inte var för att jag fick syn på en video vid namn Street Photography: Documenting the Human Condition – Part One of Three av Chris Weeks i samband med lanseringen av M9:an. Den här filmen innehåller är både en ohämmad kärleksförklaring till gatufoto och till Leica. I filmen ser jag foton av ett slag som jag så innerligt önskar att jag var förmögen att skapa. Chris Weeks förklarar att, för att en gatufotograf ska prestera, måste han eller hon vara “osynlig”, passera obemärkt. En vanlig systemkamera drar till sig för mycket uppmärksamhet för att den är så stor, och man får inte de där orörda ögongblicksbilderna. Det är en Leica man måste ha, för att kunna smälta in.

Min första tanke är WOW, nu förstår jag precis varför man ska ha en Leica. Nu rycker det våldsamt i “vill-ha”-tarmen. Klart man ska ha en sån (som om man hade råd)! Sen börjar jag fundera igen. Ärligt talat så spelar det ingen roll om jag skulle få en liten kompaktkamera med fullformatsensor. Det kommer att dröja väldigt länge, om ens nånsin, till jag har det modet som de här fotograferna har att närma sig folk och fotografera dem på gatan som i filmen. Inget är väl mer uppenbart än att om man inte får bra bilder med vilken systemkamera som helst, och en 5d i synnerhet, då får man nog fundera på om man a) ska sälja kameran eller b) gå en fotokurs. Jag har valt det senare. Det finns inga prylar i världen som kan ge dig en genväg till bättre bilder och göra dig till en bättre fotograf.

Nä, nu ska jag ta och läsa om “Within the frame” av David DuChemin, och jobba lite med min uppgift till nästa fotokurstillfälle. Skulle jag nån dag få 60.000 kr i min hand, så ska jag lägga dem på den 1-åriga utbildningen Nordic School of Photography på Berghs School of Communication, eller någon liknande utbildning.

Författare:
• 2009-10-05 23.10

Jag är en riktig bandydåre, och det var det som fick mig in på fotograferandets bana. Första åren fotade jag med en lite mer avancerad kompaktkamera, men i januari i år köpte jag mig en riktig systemkamera och det första jag åkte iväg och fotade blev Bandy-VM. Och vilken skillnad det blev. I de flesta fall av fotografering brukar personen bakom kameran vara viktigare än utrustningen, men i fallet sportfoto krävs också en hel del utrustning för att det ska bli bra bilder.

Läs mer…

Författare:
• 2009-10-04 21.10

Så här på hösten är kanske inte nattfoto det man tänker först på men det finns en hel del fördelar med att fotografera vid denna tidpunkt.

Dels är det mörkt lite tidigare om kvällarna nu så det gör att det är ganska lätt att smita ut med kameran och fotografera. Dessutom har det ännu inte hunnit bli riktigt svinkallt utan man kan överleva att mecka lite med kameran.

Night Traffic by you.

Läs mer…

Kategori(er): Utmaning
Taggar: , ,
11 kommentarer